Verslag VIBA Café 3 december door RO&AD architecten over gebouwen als onderdeel van een ecosysteem

Ro Koster en Ad Kil van het bureau RO&AD architecten hebben in en rond de Hollandse Delta veel bijzondere projecten gerealiseerd die een onderdeel uitmaken van een ecosysteem. Een zeer bekend project is de Mozesbrug bij fort de Roovere, dat onderdeel uitmaakt van de West Brabantse Waterlinie. De brug gaat niet over het water, maar er doorheen en is daarmee onderdeel geworden van het Fort en bijbehorende gracht.

RO&AD Architecten is een architectenbureau dat zowel ontwerpt op gebouwniveau als op systeemniveau. Een gebouw is altijd onderdeel van een ecosysteem. Dit kan een sociaal, economisch, cultureel of ecologisch ecosysteem zijn. In de visie van RO&AD gaat duurzaamheid niet persé over minder impact, maar over een manier van bouwen waarbij een gebouw de waarde van een ecosysteem juiste vermeerdert en in de loop van de tijd het systeem steeds rijker maakt. Bovendien is het de bedoeling dat het systeem ook steeds mooier en leuker wordt.

Als voorbeelden van deze manier van bouwen gebruiken ze twee projecten, een gebouw voor een strandpost van Dishoek en project ’t Tij. De strandpost is een gebouwtje voor de strandwacht op het strand van Walcheren. Een belangrijke functie van een strandpost is een goed zicht op het strand. Het gebouw is zo ontworpen dat het verder op het strand staat, waarbij de benedenverdieping vrij transparant is en bestemd is voor opslag. De strandwachten zelf zitten op de eerste verdieping met een breed uitzicht over het strand.

Bij de opbouw van het nieuwe gebouw is er zoveel mogelijk gekeken naar materialen en onderdelen die hergebruikt kunnen worden en in de omgeving aanwezig waren. Deels waren dat onderdelen van het bestaande gebouw en deels waren dat materialen die van elders kwamen. De aannemer die de strandpost gebouwd heeft maakt zoveel mogelijk gebruik van bestaande houten constructie onderdelen. De gevels zijn afgewerkt met de vlonders die gebruikt waren voor de strandopgangen en die zo nu en dan vervangen worden. Het interieur van de sanitaire ruimten is samengesteld uit bestaande interieurs.

Vogel observatorium ’t Tij is ligt in het natuurgebied de Scheelhoek langs het Haringvliet bij Stellendam. Het is gebouwd naar aanleiding van een prijsvraag die RO&AD samen gewonnen hebben met Thomas Rau. De aanleiding van de prijsvraag was het droomfonds project langs het Haringvliet waar dit vogelobservatorium onderdeel van uitmaakt. Het observatorium moest meer zijn dan een normale vogel kijkhut, zowel in ontwerp als ook in zijn functie als publiektrekker. Door de vorm van het observatorium te baseren op de iconische vorm van een ei van een stern is dat zeker gelukt.

Bij dit project is het ecosysteem van het natuurgebied bepalend geweest voor het ontwerp en de uitvoering daarvan. De natuurlijke omgeving is niet alleen zichtbaar maar ook voelbaar in het project aanwezig.  Waar bij de strandpost in Dishoek vooral gebruik gemaakt is van herbruikbare materialen zijn bij het ’t Tij zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt. Goed voorbeeld daarvan zijn de tuunwallen die opgebouwd worden uit plaggen en waarmee het publiek aan het zicht van de vogels wordt onttrokken. Het riet waarmee ‘t Tij bekleed is, is zelfs afkomstig uit de naastliggende rietlanden in het natuurgebied de Scheelhoek.

Voor de constructie van het ei-vormige gebouw is een houtconstructie gebruikt dat gebaseerd is op het Zollinger bouwsysteem, waarmee je met relatief korte stukken hout een grote overspanning kan maken. Op deze manier was er geen groot en zwaar materieel nodig voor de bouw, wat op de betreffende locatie erg lastig zou zijn geweest. RO&AD hebben vervolgens de gehele constructie in een 3D model laten omzetten door het bedrijf Geometria in Finland. Met dat model konden alle verbindingen worden uitgerekend. De verbindingen tussen de houten delen zelf zijn uitgevoerd met houten deuvels. De houten delen zijn vervolgens in Finland op maat gezaagd en in de juiste vorm gefreesd. Vervolgen is het geheel op de bouwplaats in elkaar gezet, wat nog een hele puzzel bleek te zijn. Het bovenste deel van de constructie is genaakt van vurenhout, maar voor het onderste deel is accoya hout gebruikt omdat dat zo nu en dan onder water komt te staan.

Bekijk de gehele presentatie: https://www.youtube.com/watch?v=Oh3TGLBXtnE&t=1s

VIBA

VIBA

Scroll naar top

VIBA nieuwsbrief

Schrijf u in op onze nieuwsbrief