Het vervangen van gloeilampen door ‘energiezuinige’ lampen levert ongewenste resultaten op in de woonomgeving.

Dat was in 2009  de voorlopige conclusie van de Werkgroep Gezond Kunstlicht, een initiatief van de Vereniging Integrale Bio-logische Architectuur.

Aanleiding om de werkgroep destijds op te richten was het gegeven dat goede informatie over alternatieven voor de gloei- lamp schaars en moeilijk verkrijgbaar was. Ook was toen de kennis op dit gebied nog heel jong. Toch is het gloeilampverbod in 2009 van kracht geworden.

De werkgroep heeft materiaal verzameld om de gevolgen van dit verbod inzichtelijk te maken: ‘Wat betekent de vervanging van de gloeilamp door -met name- de spaarlamp voor mens en milieu?’ Wetend dat dit een tussenstand was -intussen gaat de ontwikkeling van nieuwe technieken en producten gestaag door- kon destijds onder meer de bovenstaande conclusie worden getrokken (oktober 2009).

In het hier te downloaden Manifest_gezond_kunstlicht zijn de conclusies van de Werkgroep Gezond Kunstlicht anno 2009 overzichtelijk terug te vinden.

Anno 2015 is het tijd voor een nieuwe (tussen)stand: hoe ver zijn we inmiddels? Hebben de ontwikkelingen, vooral, op het vlak van de led-verlichting een nieuw licht op de materie geworpen? Kunnen er nieuwe interessante conclusies aan het manifest worden toegevoegd? Is het tijd voor een nieuw manifest?

De Werkgroep Gezond Kunstlicht wil graag werken aan een vervolg. Interesse? Stuur een mailtje naar Renz Pijnenborgh.