VIBA nieuwsbrief woensdag 17 februari 2016
VIBA-NIEUWSBRIEF         VIBA CAFÉ 3 MAART
20.00 UUR  LEZING:   "BOUWEN  MET  ZOUT"   DOOR  ERIC  GEBOERS
We hebben een heel bijzonder VIBA-Café. De jonge architect Eric Geboers komt zijn afstudeerproject toelichten: bouwen met zeezout. Eric heeft met dit project: een stad van zout, nu al een nominatie voor de Archiprix 2016 verdiend. Dat is de prijs voor het beste afstudeerproject in de architectuur in Nederland.
Zijn bouwstenen, gemaakt van zeezout, blijken heel goed geschikt te zijn voor het maken van boog- en koepelconstructies en laten licht door. Tijdens het VIBA-Café licht hij zijn experimenten en bevindingen over dit bijzondere bouwmateriaal en The Salt Project toe. Meer informatie over Eric en zijn lezing vind je op onze website.
LAAT EVEN WETEN OF JE KOMT !
Inloop v.a. 19.30 uur, lezing ongeveer van 20.00 uur tot 22.00 uur, daarna café open.
Plaats:  Peter Schmid Auditorium, Service-instituut VIBA-Expo en Werkplaats De Gruyter Veemarktkade 8,    ingang gebouw F, De Gruyter Fabriek, ’s-Hertogenbosch
In verband met de organisatie willen we graag dat iedereen zich vooraf aanmeldt, met een mail naar: secretaris@vibavereniging.nl
DRINGENDE OPROEP AKTIEVE LEDEN
Voor de verrijking van het zittende bestuur wordt er vóór de komende algemene leden vergadering al gezocht naar nieuwe bestuursleden en naar actieve VIBA-leden. Ben je zelf, of weet je, iemand die daar voor in aanmerking zou kunnen komen laat dit dan weten aan de voorzitter en/of stuur een bericht naar: secretaris@vibavereniging.nl
LEDENBERICHTEN
Heb je iets interessants gedaan, gemaakt of gezien om zelf op de website te plaatsen? Plaats een kort bericht in een 'ledenbericht' en dat wordt ook vermeld in de nieuwsbrief.
VIBA OEUVRE-EXPOSITIE MARCUS  ARCHITECTEN
Na een enthousiaste inleiding door Adriaan van Mierlo gaf Frank Marcus uitleg over de achtergrond van zijn werk en de getoonde projecten. De expositie is vrij te bekijken tot eind maart 2016. Lees Verder
BIJENPAVILJOEN IN PARK DE GOFFERT
De jury van de de architectuurprijs nijmegen 2015 loofde dit project met de volgende woorden: "Simpelweg vakwerk, met veel liefde ontworpen en gemaakt. Het project is gaan fonkelen omdat overduidelijk mensen de schouders eronder hebben gezet. Het project borduurt voort op een Nijmeegse traditie: het door middel van buurtinitiatieven tot stand brengen van de gemeenschappelijke buitenruimte, met veel liefde en aandacht voor de plek." Lees meer
INNOVATION EXPO SUSTAINABLE URBAN DELTA
Op 14 april vindt de Innovation Expo plaats, als onderdeel van de Amsterdamse Innovatie Estafette 2016, op het terrein rondom het Eye filmmuseum in Amsterdam-Noord met spraakmakende innovaties en oplossingen voor wereldwijde maatschappelijke vragen. [...]  Lees Verder
VERSLAG VIBA CAFÉ 4 FEBRUARI
WARM BOUWEN
De methode “Warm Bouwen” is ontwikkeld door Miel Karthaus en Martijn de Gier naar aanleiding van opdrachten voor het verbouwen van bestaande monumenten. In plaats van het aanbrengen van isolatie wordt aan de binnen- zijde van de buitenmuren een verwarmings- systeem aangebracht waarmee de buiten- muren verwarmt worden tot een maximum van 12 graden celsius. Over de effecten en konsekwenties leest u meer in het verslag op onze website of op www.warmbouwen.nl.
WERKGROEPEN
Binnen de VIBA zijn er tien werkgroepen actief. Die zijn te zien op onze website. Neem contact met hen op om eens te kijken wat ze doen.
NIEUWE WERKGROEP ENERGIEDIALOOG
Een nieuwe werkgroep: Energiedialoog 2016-2050. Wie doet er mee? Om de prestigieuze afspraken in het Energieakkoord te kunnen nakomen gaat minister Kamp van Economische Zaken de dialoog aan met burgers, bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke [...]  Lees Verder
BIJEENKOMST HARMONIKALE ELLIPS
De 86e bijeenkomst van de Harmonikale Ellips wordt gehouden op dinsdag 1 maart 2016, om 19:30 uur bij Stichting VIBA Expo. Belangstellenden verzocht zich uiterlijk twee dagen van te voren per email aan te melden bij Douwe Knol: adviesburoknol@hetnet.nl
NUTTIGE LINKS
The Salt Project van architect Eric Geboers inleider "Bouwen met zout" van het VIBA-café op 3 maart Warmbouwen van de inleiders van het VIBA-café op 4 februari Innergy samenvatting visie van team Innergy Bio-based zelfherstellend paviljoen in Breda van Marcus Architecten Bio-based bijenpaviljoen in Nijmegen van Marcus Architecten Gidsmodellen door Alterra: 10 landschap-typen die maatregelen aangeven tegen de gevolgen van klimaatverandering. Virtual Reality door Bricks & Goggles Omslag, Ecodorp Nederland (VIBA-Café Marta Resink over vormen van groepswonen) De Bouwbioloog, Emvion (VIBA-Café Jan Hulshof en Carolien Schooneveld) Huis vol energie, Ons huis verdient het, Energiesprong (VIBA-Café over Nul op de meter bij renovatie van woningen) De Twaalf Ambachten, Lowtech Magazine (VIBA-Café Sietz Leeflang en Kris De Decker) Biobased bouwen, Biobased economy, Agrodome, Sbrcurnet (VIBA-Café Green deal Biobased Bouwen) Greenhuus (VIBA-Café Kees van Wuyckhuyse) Het levende dorp (VIBA-Café over The greenman project)
KALENDER
01 maart       Harminkale Ellips 03 maart       VIBA-Café Bouwen met zout 07 april         VIBA-Café Bijz. woonvormen 14 april         VIBA Praktijk-Café 03 mei          VIBA-Café
3 MAART  LEZING:   "BOUWEN  MET  ZOUT"   DOOR   ERIC  GEBOERS

Bezoek ook onze website en werk mee! We zijn blij met je bijdrage. Nog geen lid? Meldt je dan nu aan via deze link.