VIBA nieuwsbrief woensdag 9 december 2015
VIBA-NIEUWSBRIEF    INLOOP 11 DECEMBER
VIBA-LEDEN   ÉN   INTRODUCEES   ZIJN   VAN  HARTE   UITGENODIGD OM 'AL IS HET MAAR EVEN' BINNEN TE LOPEN TUSSEN 13.30 EN 21.00
Op 11 december gaan wij samen: de VIBA-leden, onze website van nog meer inhoud voorzien! We weten allemaal dat er een enorme schat aan kennis is verborgen achter de burelen en in de hoofden van [...]  Lees Verder
VERTEL WAT JE MIST EN DRAAG BIJ AAN DE VIBAWEBSITE
Zojuist moeten ook de mensen die dat al langer geleden hadden opgegeven de nieuwsbrief ontvangen hebben. Echter ook het opmaakprogramma van de nieuwsbrief vertoont nog kinderziekten. Hierbij ontvangt u hopelijk een correcte versie waarbij de rubrieken niet gemixt zijn.
 LAAT EVEN WETEN OF JE KOMT
Plaats:  Peter Schmid Auditorium, Service-instituut VIBA-Expo Veemarktkade 8, gebouw F, De Gruyter Fabriek,  ’s-Hertogenbosch
SCHRIJF MEE VOOR DE VIBA WEBSITE

Op 11 december gaan wij, de VIBA-leden, samen onze website van meer inhoud voorzien! We weten allemaal dat er een enorme schat aan kennis is verborgen achter de burelen en in de hoofden van onze leden. Van jullie dus! Die kennis gaan we samen losmaken. Kom op vrijdag 11 december, tussen 13.30 en 21 uur naar de VIBA Expo in Den Bosch, neem je laptop of tablet mee en schrijf, knip, plak en reageer. Elk uur ben je welkom, koffie, thee en broodjes staan klaar. Wilco Machielse (bestuurssecretaris) is onze gastheer; bij hem kun je je ook aanmelden voor deelname en aanvullende informatie krijgen. Schroom niet - we willen graag weten en doorvertellen waar jij als VIBA-lid mee bezig bent en wat je bezighoudt. Deel het! (En kun je niet komen, maar wil je wel delen, meld je dan ook aan.) Tot vrijdag 11 december.

LEDENBERICHTEN
Op 11 december kun je met enige hulp o.a. je eigen berichten op de website zetten. Heb je iets interessants gezien of (mee)gemaakt? Deel het met andere VIBA-leden en plaats een Ledenbericht op onze website.
Kunstreis naar Baskenland: wie gaat er mee?

Wegens groot succes in september jl. heeft interieurarchitect en beeldhouwer Jan Franssen besloten in het voorjaar (30 april-8 mei) en het najaar (5-13 september) van 2016 opnieuw een kunstreis [...]  Lees Verder

WERKGROEPEN
Binnen de VIBA zijn er negen werkgroepen actief. Die zijn te zien op onze website. Neem gerust contact met hen op.
Lezing Prof. Dr. Ir. K. Hammer “ICT architectuur op menselijke maat”
De 85e bijeenkomst van de Werkgroep Harmonikale ellips. Prof. Dr. Ir. K. Hammer neemt ons mee in de wereld van de ICT en de architectuur. Interessant zijn de parallellen die hij trekt met het bouwkundig ontwerpproces. De bijeenkomst en de lezing op 15 december 19:30 - 22:00 zijn voor alle leden (en introducé’s) toegankelijk. De Werkgroep vraagt wel om je uiterlijk twee dagen voor aanvang aan te melden.
 VANDAAG OM 19.00 BIJ VIBA-EXPO

Woensdag 9 December kun je bij de VIBA-Expo komen kijken naar de visionaire klassieker Metropolis. Deze Duitse science fictionfilm uit 1926 werd geregisseerd door Fritz Lang en geproduceerd in [...]  Lees Verder

VERSLAG VAN HET VORIGE VIBA-CAFE

Op 3 december hield Hans Hofman een interessante lezing over burgerparticipatie als 'exportproduct'. China: stedenbouw in een moordtempo? In Nederland zijn zaken als duurzaamheid, waterberging, burgerparticipatie en langetermijnplanning, heel gewone zaken in de stedenbouw. In China daarentegen [...]  Lees Verder

VERWACHT IN VOLGEND VIBA-CAFE
VIBA-Café 7 januari: het eerlijke verhaal over energie nul door Paul Masselink. Paul Masselink nam afgelopen najaar afscheid als medewerker van de provincie Noord-Brabant. Hij pakte deze gelegenheid aan om zijn visie te geven op de aanpak van het energieneutraal maken [...]  Lees Verder
NUTTIGE LINKS
Gidsmodellen door Alterra: 10 landschap-typen die maatregelen aangeven tegen de gevolgen van klimaatverandering. Virtual Reality door Bricks & Goggles Omslag, Ecodorp Nederland (VIBA-Café Marta Resink over vormen van groepswonen) De Bouwbioloog, Emvion (VIBA-Café Jan Hulshof en Carolien Schooneveld) Huis vol energie, Ons huis verdient het, Energiesprong (VIBA-Café over Nul op de meter bij renovatie van woningen) De Twaalf Ambachten, Lowtech Magazine (VIBA-Café Sietz Leeflang en Kris De Decker) Biobased bouwen, Biobased economy, Agrodome, Sbrcurnet (VIBA-Café Green deal Biobased Bouwen) Greenhuus (VIBA-Café Kees van Wuyckhuyse) Het levende dorp (VIBA-Café over The greenman project)
KALENDER
  • 09 december    Film: Metropolis
  • 11 december    Instuif website
  • 10 december    Binnenmilieudag
  • 12 december    consumenten
  • 15 december    Harmonikale ellips
  • 07 januari         VIBA-Café
  • 21 januari         Praktijk-Café
  • 04 februari       VIBA-Café

Bezoek ook onze website en werk mee! We zijn blij met je bijdrage.