VIBA nieuwsbrief vrijdag 26 aug. 2016
Herinnering en correctie aanmeldknop
De vakantie is weer voorbij. Na mooie uitzichten, op weg naar nieuwe inzichten. In deze nieuwsbrief  meer over het programma van de komende maanden  en het 40 j. jubileum.
VIBA-NIEUWSBRIEF 032      VIBA CAFÉ  1 Sept.
20.00 uur  DOCUMENTAIRE  "DE NATUURLIJKE RUIMTE"
Twee  Nederlanse  architecten  aan de tand gevoeld  door  Frank  Scheffer
Frank Scheffer past zijn beeld en geluid toe op elke architect. De Benedictijner monnik Dom H. van der Laan en de antroposofische architect Ton Alberts verschillen van elkaar in ontwerpstijl, levensovertuiging en werkwijze. Strakke lijnen staan tegenover krommingen. Statig versus organisch. In deze documentaire worden de verschillen nog duidelijker dan ze al zijn, en komt de ware aard van “de ruimte” naar boven.
Dom van der Laan vertegenwoordigt een strakke en zuivere architectuur, gebaseerd op zijn eigen onderzoek naar verhoudingen. Hij ontwierp kerken en kloosters, waaronder een klooster in Vaals. Als architect bij het grote publiek niet zo bekend, maar wel de door hem geïnspireerde architectuurstroming de Bossche School. Met name in ’s Hertogenbosch en omgeving staan veel gebouwen die behoren tot deze stroming.
Ton Alberts werkt vanuit organische vormen, waarvan zijn NMB-hoofdkantoor in Amsterdam en het gebouw van de Gasunie in Groningen getuigt. Hij is oprichter van het bekende architectenbureau Alberts en van Huut en zijn architectuur wordt vaak in verband gebracht met de antroposofie, maar Alberts zelf noemt zijn architectuur organisch.
Voer voor architecten, maar ook voor niet-architecten interessant!
Beiden maken geïnspireerde architectuur, maar de benadering en het resultaat zijn totaal verschillend. De documentaire zal na afloop zeker tot een mooie discussie leiden.
LAAT EVEN WETEN OF JE KOMT !
Inloop v.a. 19.30 uur, lezing ongeveer van 20.00 uur tot 22.00 uur, daarna café open.

Plaats:  Peter Schmid Auditorium,
Service-instituut VIBA-Expo en
Werkplaats De Gruyter
Veemarktkade 8,    ingang gebouw F,
De Gruyter Fabriek, ’s-Hertogenbosch
Klik op deze button en meld je GRATIS aan voor het komende VIBA café !
Ook leden vooraf aanmelden per mail:
VAN HET BESTUUR
Het bestuur is op zoek naar leden die hen willen helpen om het beleidsplan en de activiteiten voor het jubileum verder uit te werken.
Ben jij óf ken jij zo iemand laat het dan weten aan de voorzitter Joop Bensdorp
18 NOVEMBER  VIBA SYMPOSIUM:
40 jaar VIBA
Vrijdag 18 november wordt van 13 tot 18 uur een symposium gehouden, in het Peter Schmid auditorium van de VIBA Expo, met diverse inspirerende onderwerpen. Er zal een terugblik gegeven worden op de 40 jarige geschiedenis van de VIBA met ook een voorzichtige blik vooruit.
Verwachte sprekers:
Adse Boerstra: adviseur binnenmilieu en oprichter van adviesbureau BBA Binnenmilieu
Ylva Poelman: oprichter van adviesbureau Ynnovator, lector Biomimicry aan de HAS Hogeschool en schrijfster van het boek “De natuur als uitvinder”.
Ivo van Vulpen: lector natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoeker bij Nikef;  Nationaal instituut voor subatomaire fysica.
Michiel Haas: emeritus hoogleraar aan de Universiteit in Delft, oprichter van het NIBE; Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie.
Het symposium is gratis voor VIBA leden, niet leden betalen € 35,-. Medio september sturen we de uitnodigingen. Suggesties daarvoor kun je opgeven bij Wilco Machielse secretaris@vibavereniging.nl
VIBA 40j. JUBILEUM FEEST
Naar aanleiding van het 40 jarig jubileum van de VIBA Vereniging zijn alle leden van de vereniging uitgenodigd voor een feest met buffet. Het feest vindt plaats op vrijdag 18 november vanaf 19.00 uur bij de Tramkade 26, 5211 VB in ‘s  Hertogenbosch. De toegang is gratis en exclusief voor leden van de VIBA Vereniging en hun partners.
Uitnodigingen worden medio september verstuurd. Kijk verder op de website
SPONSOREN GEZOCHT!
Op dit moment wordt naarstig gezocht naar sponsoren; VIBA-leden en -bedrijven die het jubileum laten uitgroeien tot een grootse gebeurtenis. Tipgevers en sponsors kunnen zich melden bij de VIBA-voorzitter Joop Bensdorp: 06 5060 6842 of per mail:  joop@ruimtevoorleven.nl
WERKGROEPEN
Binnen de VIBA zijn er tien werkgroepen actief. Die zijn hier te zien op de website.
LEDENBERICHTEN
Heb je iets interessants gedaan, gemaakt of gezien om zelf op de website te plaatsen? Plaats een kort bericht in een 'ledenbericht' en dat wordt ook vermeld in de nieuwsbrief.
VERDUURZAMEN WONING HOOIPOLDER
Verduurzaming woning Hooipolder Den Bosch van label D naar label A+ met gebruik van zoveel mogelijk ecologische materialen.
De bewoners hebben hiervoor deelgenomen aan het project Energie Nul73 in Den Bosch.
Zie het verslag: Verduurzaming Hooipolder van Paul Stams, Door Zon en Wind
OPSTART CPO-PROJECT DRAAIPUNT
Voor de lokatie Draaiboomstraat, Lang- donkenplein, Eindhoven centrum/Strijp, is de mogelijkheid om op basis van burgerinitiatief een bewonershof te realiseren met zelfbouwkoopwoningen. Het plan behelst 10à15 grondgebonden woningen met een kleine privé-tuin/terras rondom een gemeenschappelijke hof. De toekomstige bewoners zijn - binnen enkele kaders - vrij hun eigen huis te (laten) ontwerpen en treden gezamenlijk op als 'projectontwikkelaar' en kiezen de vormgeving van de tuin en mogelijk andere voorzieningen als gezamenlijke logeerkamers, e.d. De Gemeente heeft het project als 'pilot' geduid om de grondprijd te drukken en mogelijk is er subsidie voor de begeleiding van het CPO project.
Om het project te kunnen starten zijn minimaal drie geïnteresseerden nodig die met elkaar de mogelijkheden willen onderzoeken en een plan ontwikkelen. De kostprijs per woning is moeilijk in te schatten, reken op minimaal 200.000 euro. Voor meer: informatie in ook via deze link.
Wie interesse heeft om met toekomstige buren dit project te realiseren en er tijd, geld en energie in te investeren, kan zich melden bij Joop Hendriks: draaipunt@ziggo.nl
Kreeg je de nieuwsbrief van een ander en wil je hem voortaan zelf ontvangen, geef dan even je mailadres door via de bijgevoegde link.
MAANDELIJKS VIBA CAFÉ ONTMOETING
De VIBA-café's zijn een gelegenheid voor alle leden en hun introducees, om kennis en ervaring uit te wisselen. Iedereen met ideeën, vragen of belangstelling voor een gezond én comfortabel woon- en leefmilieu is welkom. De lezingen en discussies vormen een aanleiding om elkaar te ontmoeten.
EXCURSIE AARDEHUIS OLST 24 SEPT.
Zaterdag 24 september excursie naar het Aardehuis in Olst. Paul Hendriksen, een van de initiatiefnemers, zal ons daar ontvangen en rondleiden. Het Aardehuisproject in Olst is een ecologische wijk van zelfvoorzienende woningen, waarbij alle aspecten van duurzaamheid met elkaar in balans zijn en waarbij bouwen, werken, wonen en leven in harmonie met de natuur voorop staat.
Aardehuizen zijn geïnspireerd op Earthships van architect Michael Reynolds. De eerste Earthships dateren van veertig jaar geleden en zijn uitvoerig getest in gebruik.  Ontworpen om zelfvoorzienend te zijn. Lokale bouwmaterialen en afval – waar mogelijk – zijn bepalend in de bouw.
Architect Michel Post van Orio Architecten heeft de uitgangspunten aangepast aan de Nederlandse situatie (neerslag, ondergrond en jaartemperatuur). 12 woningen hebben een noordmuur van autobanden - gevuld met aangestampte aarde - die het dak mede ondersteunt. In de 11 overige woningen is dat vervangen door strobalen - het dak leunt daar op een houtskelet. Het dak heeft een hellingsgraad van 9º om de zon optimaal te vangen: in de winter tot achterin het huis, in de zomer geen of weinig zon in het huis.
De excursie is op zaterdag 24 september om 14.00 uur. Er zijn geen kosten aan verbonden en iedereen komt op eigen gelegenheid. Zie hier: de routebeschrijving  Navigatie-adres: Rietgors 12, 8121 JZ Olst.
Vooraf aanmelden is wel verplicht! Dat kan via: secretaris@vibavereniging.nl.
NUTTIGE LINKS EERDERE VIBA CAFÉ'S
Platform M3 (VIBA-Café Ralf van Tongeren kalkhennep als bouwmateriaal)
Emmaus-feniks  (VIBA-café Marja Ebbers "...samen wonen, samen werken, samen delen...")
The Salt Project (VIBA-Café Eric Geboers "Bouwen met zout")
Warmbouwen (VIBA-café Martijn de Gier)
Innergy (VIBA-Café samenvatting visie van team Innergy)
Gidsmodellen (VIBA-Café door Alterra 10 landschap-typen die maatregelen aangeven tegen de gevolgen van klimaatverandering)
Omslag, Ecodorp Nederland (VIBA-Café Marta Resink over vormen van groepswonen)
De Bouwbioloog, Emvion (VIBA-Café Jan Hulshof en Carolien Schooneveld)
Ons huis verdient het, Energiesprong (VIBA-Café over Nul op de meter renovaties)
Biobased bouwen, Biobased economy, Agrodome, Sbrcurnet (VIBA-Café Green deal Biobased Bouwen)
Greenhuus (VIBA-Café Kees van Wuyckhuyse)
VIBA VERENIGING OP FACEBOOK
Heb jij géén account? klik dan hier!
TWITTER  @VIBAVERENIGING
De VIBA volgen of 'n tweet sturen kan ook!
Met @vibavereniging in je tekst of #viba.
AGENDA VOLGEND SEIZOEN
Onderwerpen voor het VIBA-café kunnen door leden worden voorgesteld. Zag je een goede spreker met een interessant onderwerp om verder uit te diepen binnen de VIBA? Meld het bij de secretaris@vibavereniging.nl
KALENDER
01 sept.        VIBA-Café
24 sept.        Excursie aarden huis Olst
?? okt.          VIBA Praktijk-Café?
06 okt.          VIBA-Café
03 nov.          VIBA-Café
18 nov.          VIBA Jubileum
Klik hier voor komende evenementen
KUNSTREIS BASKENLAND
Informatie over programma wordt op verzoek toegestuurd. Eerstvolgende reis: 11 t/m 18 september. Zie ook via deze link
info@atelierfranssen.nl Jan Franssen telefoon 06-10696607
TENTOONSTELLING PETER SCHMID
Tentoonstelling Peter Schmid "Veranderingen in de tijd" in Metschge tot 16 september in Hongarije. METSCHGER KULTURHAUS-GALERIE Hunyadi str. (tegenover de Servisch Orthodoxe Kerk)
Dagelijks geopend van 10:30 tot 16:30.
Informatie: gabriella-peterschmid-red.com
ZELF DE NIEUWSBRIEF ONTVANGEN?
Klik hier voor alle nieuwsbrieven
Donderdag 1 september  VIBA-CAFÉ 20.00 uur  documentaire "DE NATUURLIJKE RUIMTE"
Twee  Nederlanse  architecten  geinterviewd  door  Frank  Scheffer

Bezoek ook onze website en werk mee!  Wij zijn blij met je bijdrage.
Nog geen lid? Meldt je dan aan via deze link.