VIBA-Café 6 juni: Pieter van der Ree over Living Architecture, balancing Nature, Culture and Technology

Professor Organische Architectuur Pieter van der Ree is samensteller en conservator
van de internationaal rondreizende tentoonstelling ‘Organische architectuur’. In 2017 en 2018 werd zijn tentoonstelling in twee musea op de Filipijnen geëxposeerd. Ter gelegenheid daarvan werd hij geheel geactualiseerd en kreeg hij de nieuwe titel ‘Living Architecture, balancing Nature, Culture en Technology’.
Tijdens het VIBA-Café van 6 juni zal Pieter van der Ree ons meenemen naar naar zijn tentoonstelling en vooral ook ingaan op het nieuwe, afsluitende deel van zijn expositie. Dit nieuwe deel heeft de titel ‘Supporting Life-Processes’. Hierin presenteert Van der Ree “een reeks recente projecten van over de hele wereld waarin die componenten, voor mijn gevoel op een inspirerende manier samenkomen.”
Over die projecten en dit nieuwe tentoonstellingsthema dat het ‘Biologische’ als het ‘Integrale’ van de VIBA nadrukkelijk centraal plaatst, wil hij op 6 juni graag met ons in gesprek komen.

Pieter van der Ree: “Strikt genomen is ‘Living Architecture’ natuurlijk een contradictie omdat architectuur zelf niet leeft. Maar architectuur maakt wel altijd deel uit van het natuurlijke, sociale en culturele leven en heeft daar een enorme invloed op. Die invloed is lang niet altijd positief, zeker niet voor de natuur, maar ook niet voor de mens en het sociale leven.

Met deze nieuwe thematiek wilde ik de blik verruimen van een levendige vormgeving, zoals in de organische architectuur, en van verantwoorde materiaalkeuze, zoals in de bouwbiologie, naar het veel bredere thema van de invloed die architectuur heeft op ons leven en het leven van de natuur. Hoe kan architectuur levensprocessen ondersteunen?

De afgelopen twee decennia is er veel veranderd in de architectuur. De belangstelling voor het ‘duurzame bouwen’ en de invloed van het bouwen op de natuur zijn enorm toegenomen, er zijn talrijke initiatieven ontstaan voor sociale en ecologische woonprojecten die gemeenschapsvorming mogelijk maken. Daarnaast heeft het digitale ontwerpen een hoge vlucht genomen en een enorme vormvrijheid gebracht. Techniek speelt, zowel in het ontwerpproces, als in de menselijke communicatie en informatievoorziening een toenemende rol.

De centrale vraag daarbij is: ‘Hoe kunnen we deze alles doordringende invloed van de techniek in evenwicht brengen met de natuurlijke levensprocessen en met het sociale en het culturele leven?’ Die culturele component heb ik nadrukkelijk toegevoegd, omdat ‘milieu-vriendelijk’ en ‘gezond’ alleen voor mij niet voldoende zijn. Zonder een culturele component, zonder esthetiek, belevingswaarde en betekenis verkommeren wij innerlijk. Een ecologisch of bouw-biologisch gebouw moet ook mooi en inspirerend zijn!”

aanmelden:   mail naar [email protected]
aanvang:        19.30 uur inloop, 20.00 aanvang