Verslag VIBA-Café 7-3: Ad de Vrieze over Frank Lloyd Wright

Architect en VIBA-lid Ad de Vrieze deed in een geanimeerd en gezellig ANNE verslag van de studiereis die hij vorig jaar maakte in de Verenigde Staten rondom het werk en het leven van de spraakmakende architect Frank Lloyd Wright.

Ad de Vrieze gaf aan de hand van door hem bezochte gebouwen een inspirerende indruk van Frank Lloyd Wright’s organische architectuur. Het verhaal volgende in episodes de tijdlijn van zijn leven (1869–1959) en liet zien hoe hij streefde naar gebruik en behoud van schoonheid van landschap en architectuur, ten behoeve van de (geestelijke) gezondheid van de mensen die daarin centraal staan. Wright was een humanist en wees moderne ontwikkelingen, anders dan Ruskin, niet af.

Op zoek naar een nieuwe Amerikaanse architectuur liet hij zich inspireren door de Mayacultuur en Japan om bij een geheel eigen, zichzelf meermaals vernieuwende, stijl uit te komen.

De volledige presentatie van Ad is hier te zien.

Heb jij iets met Frank Lloyd Wright?
Ad de Vrieze: “In oktober 2018 nam ik deel aan een reis van de Volkskrant opgezet door Anne van Driel. De reis volgde zijn leven via zijn gebouwen van Chicago naar Racine en om het Michigan-meer naar Grand Rapids, Detroit, Pittsburg en New York. Met de gebouwen die we bezochten werden we telkens opnieuw verrast door ontwikkelingen en vernieuwingen van  FLW. Ik neem jullie mee in mijn belevenissen.”

 

Ad de Vrieze: Tijdens het eerste VIBA-Café van dit jaar besprak ik in het kort een aantal van de ontwerpen en ontwerpvisie van Frank Lloyd Wright. Er werd een opmerking gemaakt over het beroerde binnenklimaat van de gebouwen en iemand was verbaasd over het gebruik van het woord ‘organisch’ voor de architectuur vanFrank Lloyd Wright.
Binnen de Viba denken we vooral aan organische en antroposofische vormgeving en aan natuurmotieven zoals in de Jugendstil. De biomimicry, de wetenschap die zich bezighoud met de kunst van het imiteren van de beste ideeën uit de natuur om humane technieken uit te vinden, te verbeteren en duurzamer te maken is daarbij een interessant hulpmiddel.
Wright was juist een humanist en wees de moderne ontwikkelingen niet af (als Ruskin). Mijn vraag is: bestaat er iets als DE organische architectuurvormgeving? En spelen er ook andere factoren een rol, zoals visie en geloof?
Deze presentatie van Frank Lloyd Wright vormt hopelijk een bijdrage tot discussie!”

Frank Lloyd Wright (1869 – 1959) leefde in de periode aan het begin van de moderne architectuur, die klassieke stijlen verliet door gebruik te maken van de nieuwe technische mogelijkheden. Hij hield van de natuur waar hij opgroeide in Spring Green het land van zijn grootouders en bouwde er zijn huis en atelier. De liefde voor de natuur is voor Wright’s architectuur van beslissende betekenis: bouwwerk en natuurlijke omgeving vormen een eenheid.

Frank Lloyd Wright komt uit een humanistische familie die vanuit Wales emigreerde naar de nieuwe wereld, New Wales. Hij werd opgevoed volgens de ideeën van fröbel met elementair geometrisch speelgoed en liefde voor de natuur.
Vanuit het humanisme stond voor Frank Lloyd Wright de mens centraal in contact met de gemeenschap. Hij onderschreef Ruskins stelling “dat schoonheid ten doel heeft om de absolute waarden over te dragen waarop een gezonde samenleving moet rusten” en hij noemde zijn werk organische architectuur.
Op zoek naar een nieuwe Amerikaanse architectuur werd hij geïnspireerd door de Mayacultuur maar ook door Japan om bij een geheel eigen zichzelf meermaals vernieuwende stijl uit te komen.
Dat de nieuwe technische ontwikkelingen hem niet schuwde maar juist inspireerde en hoe hij door het leven ging laat zien dat hij een vrije geest had. Hoe de moderne Europese architecten tot op heden inspireert worden door hem is dan ook niet vreemd.

 

Neem contact op

We zijn nu niet online. Vul het formulier in en wij nemen contact met je op.

Niet leesbaar? Verander tekst

Type een woord en druk op enter om te zoeken