Verslag Praktijkcafé 22 mei 2014

Door Frank Stofberg

Het is al weer het tweede Praktijkcafé. We zitten met bijna 20 VIBA-leden rond een grote tafel en bespreken diverse onderpen uit de bouwpraktijk. Renz Pijnenborgh leidt de discussie, bijgestaan door Kees van der Linden. Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden van (monumentale) panden komt een groot aantal bouwkundige details aan de orde. De rode draad hierbij is of dampopen bouwen (dus zonder speciale dampremmende folies) altijd kan en wat de gevolgen kunnen zijn van een verkeerde opbouw van een constructie qua dampdoorlatendheid.

Zo is bij één van de voorbeelden (een groot monumentaal woonhuis) recent een relatief dampdichte stuclaag (cement) aan de buitenzijde van alle gevels aangebracht. Bovendien werd er slecht geventileerd om inbraak te voorkomen. Het gevolg: de 200 jaar oude kozijnen waren in korte tijd vanaf de zijkant aan het rotten. Het voorstel is om de stuclaag geheel  te vervangen door een kalkstuc, de kozijnen aan de zijkant te ventileren met buitenlucht en ventilatievoorzieningen vrijwel onzichtbaar in de kozijnen aan te brengen.

In één van de andere praktijkvoorbeelden is gerekend met een eenvoudig ‘statisch’ programma  (www.u-wert.net). Hiermee is wel een beeld te krijgen van de vochtproblematiek, maar zo’n model weegt natuurlijk niet op tegen een ‘dynamisch’ model. In het voorbeeld zou men met het eenvoudige model ten onrechte de conclusie trekken dat een dampremmende folie noodzakelijk is.

De avond wordt afgesloten door Hans Stofberg met een pleidooi voor de circulaire economie en de circulaire bouw. Een voorbeeld waar hij aan mee werkte is de ‘cabin care’, een duurzame éénpersoons mantelzorgwoning voor in de achtertuin.